Uw boot project: Stap voor stap uitgelegd!
Werken met Merken is de Nederlandse distribiteur van alle International Yacht producten. Al meer dan een eeuw ontwikkelen zij de meest hoogwaardige producten en verfsystemen met als doel het beschermen en verfraaien van allerlei boten. International heeft verschillende producten zoals antifouling, aflakken, vernissen, plamuren, grondverven en primers. Allemaal om uw boot goed te onderhouden!
Inhoud
- De kale ondergrond voorbehandelen
- Controleer altijd het weer
- Kleine reparaties aan polyester oppervlakken
- Het verwijderen van oude aflakken en vernissen
- Het verwijderen van antifouling
- Het aanbrengen van een aflak
- Verven van de bilges
- Voorbereiden van een antislip dek
- Het aanbrengen van vernis
- Het aanbrengen van antifouling
- Het schilderen van schroeven, heckdrives, saildrives en kielen
- Is mijn nieuwe antifouling vernigbaar met mijn bestaande verf?
- Hoeveel antifouiling heb ik nodig?
- Hoe kunt u uw boot beschermen tegen osmose?
- Hoe osmose te behandelen?
- Het kiezen van het juiste product
1. De kale ondergrond voorbehandelen
Voordat de verf wordt aangebracht dient het oppervlak schoon, stof-/vetvrij te zijn.
Aluminium:
Ontvetten met verduning of Super Cleaner. Goed schuren met grofte P24-P36, tot een ankerpatroon van 50-75 micron. Let op: gebruik voor aluminium geschikt schuurpapier. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).
Lood:
Ontvetten met verdunning of Super Cleaner. Oppervlak zorgvuldig schuren in de grofte P24-P36 tot een ankerpatroon van 50-75 micron. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).
Zink/gegalvaniseerd staal:
Tweemaal zeer zorgvuldig reinigen met Super Cleaner. Grondig schuren met grofte P24-P36. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities). Het schilderen van zink/gegalvaniseerd staal brengt specifieke risico's met zich mee.
Staal:
Onvetten met verdunning of Super Cleaner. Stralen met grit tot SA2½. Indien stralen niet mogelijk is, het oppervlak ijzerrein maken door middel van schuurschijven P24-P36 tot een vlak, schoon en helder metalen oppervlak met een ankerpatroon van 50-75 micron. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval drie uur na schuren en onder droge condities).
Roestvast staal:
Ontvetten met verdunning. Stralen tot een ankerpatroon van 50 micron is bereikt. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).
Gietijzer:
Ontvetten met verdunning of Super Cleaner. Stralen met grit tot SA2½. Indien stralen niet mogelijk is, het oppervlak ijzerrein maken door middel van schuurschijven P24-P36 tot een vlak, schoon en helder metalen oppervlak tot een ankerpatroon van 50-75 micron. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) met verdunning en het oppervlak volledig laten drogen. Verzeker uzelf ervan dat alle tekenen van corrosie compleet verwijderd zijn voor het aanbrengen van een International primer. De 1e laag International primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).
Polyester (gelcoat):
Ontvetten met verdunning of Super Cleaner. Goed schuren met grofte P180. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).
Kaal hout/Multiplex:
Glad schuren met P80-P180 gevolgd door P280. Verwijder schuurresten door afborstelen of afstoffen. Goed afnemen met verdunning om schuurresten te verwijderen. Het oppervlak volledig laten opdrogen voordat u de voorgeschreven producten aanbrengt die geschikt zijn voor applicatie direct op hout.
Oliehoudende houtsoorten zoals bijvoorbeeld Teak:
Het oppervlak zorgvuldig onvetten met de daarvoor aanbevolen verdunning om ervan verzekerd te zijn dat alle oliën zijn verwijderd. Glas schuren met P80-P180 gevolgd door P280. Nogmaals goed afnemen met verdunning om alle schuurresten te verwijderen. Het oppervlak volledig laten opdrogen voordat u de voorgeschreven producten aanbrengt die geschikt zijn voor applicatie direct op oliehoudende houtsoorten.
2. Controleer altijd het weer
Wanneer u buiten schildert controleer dan altijd de weersverwachting voordat u begint aan de voorbereiding, applicatie en droogfase van elk project. Wordt er wisselvallig maar wel droog weer voorspelt dan hangt het van de lucht- en oppervlaktetemperatuur, relatieve luchtvochtigheid en dauwpunt af, of het verstandig is om te beginnen met het schilderen van de boot. Onderstaande hints en tips kunnen u helpen bij het plannen van uw project. De specifieke productvoorschriften kunt u vinden op de productlabels en productinformatiebladen.
Algemene richtlijnen:
- Het dauwpunt is belangrijk wanneer u verf aanbrengt op een oppervlak omdat het verdampen van oplosmiddel uit de verf warmte en/of energie onttrekt aan het oppervlak. Als de condities niet goed zijn zal er condens ontstaat op het oppervlak en dit kan uiteenlopende problemen veroorzaken.
- Relatieve luchtvochtigheid is belangrijk daar lucht maar een bepaalde hoeveelheid water en oplosmiddeldamp op een bepaald moment kan vasthouden. Dus, als de relatieve luchtvochtigheid toeneemt zal de hoeveelheid oplosmiddeldamp die de lucht kan bevatten verminderen. Dit betekent dat de verf effectief gezien trager droogt.
- Lucht- en oppervlaktetemperatuur hebben effect op de droogtijden van iedere verf. Indien u de geadviseeerde droogtijden niet volgt kan dit resulteren in falen van de verf zoals het niet goed drogen, rimpelen en hechtingsproblemen.
- Vermijd altijd extreme weer- en temperatuurcondities. De International producten zijn getest bij verschillende temperaturen om de droogtijden en applicatiemethode van ieder product vast te stellen. Droogtijd aanbevelingen staan op de productlabels en in de productinformatiebladen.
- Lage temperaturen zullen de droogtijden verlengen: controleer of elke tussenlaag doorgehard is voordat u gaat schuren of opnieuw een laag aanbrengt.
- Als er te vroeg geschuurd wordt kan de verf gaan rimpelen onder het schuurpapier. In sommige gevallen kan dit zelfs er toe leiden dat de verflaag scheuren of groeven gaat vertonen hetgeen het herstellen bemoeilijkt. Schuren voordat de verflaag is doorgehard betekent ook dat u meer schuurpapier moet gebruiken om de taak te volbrengen.
- Te snel overschilderen kan blaasvorming, rimpelen van de verf en glansverlies in het eindresultaat veroorzaken.
- Hoge temperaturen kunnen de droogtijden verkorten maar beïnvloeden de applicatie eigenschappen negatief. Vooral bij de applicatie van aflakken en vernissen heeft het een groot effect op de vloeiing van de verf. Indien noodzakelijk staan de aanbevolen verdunningen op de productlabels en in het technisch productinformatieblad.
- Niet verven in direct zonlicht of wanneer het oppervlak van uw boot extreem warm aanvoelt. De hitte van het oppervlak heeft een negatief effect op de applicatie- en droogeigenschappen van een verfproduct. Dit kan resulteren in een slechte vloeiing, te snelle droging, craqueleren en glansverlies. De temperatuur van een te schilderen oppervlak kan gemeten worden met een oppervlaktemperatuurmeter.
Belangrijke aandachtspunten voor het aanbrengen van aflakken en vernissen:
- Een droge en goed geventileerde ruimte is heel belangrijk van het aanbrengen van aflakken en vernissen. Een stofvrije omgeving is van cruciaal belang voor het bereiken van een hoogkwalitatief en glanzend eindresultaat. Nooit verf aanbrengen als het waait. Dit zal een negatief effect hebben op het uiteindelijke resultaat.
- Het effect van vervuiling door stof wordt gereduceerd door licht te schuren tussen elke laag. Vervolgens goed afnemen met verdunning om alle schuurresten te verwijderen. Het oppervlak volledig laten opdrogen voordat de volgende laag wordt aangebracht. Dit zal het esthetische resultaat verbeteren.
- Vermijd het aanbrengen van 2-componten aflakken en vernissen laat in de middag of bij een relatieve luchtvochtigheid boven de 80%, deze producten zijn namelijk heel gevoelig voor vocht. Condensatie tijdens de applicatie of door de temperatuursdaling s'nachts kan effect hebben op de chemische uitharding van deze producten en resulteren in glansverlies.
- Vermijd het verven of vernissen van hout als de temperatuur omhoog gaat (of wanneer dit de voorspelling is). Dit omdat stijging van de temperatuur kan leiden tot blaasvorming in de verf of vernis. Een goede tip is om hout te verven of vernissen wanneer de temperatuur daalt, omdat het hout de verf of vernis beter absorbeert waardoor u een beter eindresultaat krijgt.
Belangrijke aandachtspunten voor het aanbrengen van epoxys, bijvoorbeeld Watertite, Interprotect, Gelshield 200:
- Bij het uitharden onder vochtige condities, vooral bij lagere temperaturen, kunnen epoxies een amine blush op het oppervlak ontwikkelen. Deze enigszins plakkende substantie moet verwijderd worden, dit kank doorgaans met een milde reiniger zoals de Super Cleaner. Indien het niet verwijderd wordt kan dit leiden tot onthechting van de volgende lagen en zal tevens het schuren bemoeilijken.
- Vochtige omstandigheden kunnen de hoeveelheid oplosmiddel dat uit de verf verdampt verminderen tijdens het droog/uithardingsproces. Bij epoxies kan dit leiden tot een 'zachte' uitharding. Producten op epoxy basis worden over het algemeen aangebracht met een hogere laagdikte opbouw. De oplosmiddelen blijven achter in de verflaag en dit veroorzaakt een langzame of slechte einduitharding.
- Alhoewel epoxies over het algemeen in de meeste condities goed uitharden kan de uitharding langzamer worden of zelfs stoppen als de temperatuur daalt tot 7 graden of lager. Vergeet niet zowel de dag- als nachttemperatuur te controleren als u buiten of in een schuur verft.
- Epoxy producten reageren doorgaans goed op een beetje warmte. Op koude dagen is het de overweging waard om de omgeving te verwarmen.
3. Kleine reparaties aan polyester oppervlakken
Wanneer u werkt met plamuur is het belangrijk om te weten dat expoy plamuren geschikt zijn voor zowel boven als onder de waterlijn. Polyester plamuren zijn echter alleen geschikt voor gebruik bovenwater. Watertite van International is een 2-componenten epoxyplamuur, geschikt voor de meeste doe-het-zelf reperaties boven en onder de waterlijn.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Inspectie
Controleer het oppervlak op beschadigingen. Kleine beschadigingen kunnen meestal eenvoudig hersteld worden. Grote en/of structurele beschadigingen kunnen het best gerepareerd worden door een professionele applicateur voor de juiste herstelmethode.3. Voorbehandeling en primer
Verwijder alle losse plamuur en gelcoat. Schuur de randen van de beschadiging ruim en schuin uit om los materiaal te verwijderen. Verwijder al het schuurstof en breng een International primer aan. Volg het verfschema zoals genoemd in deze gids.4. Aanbrengen van plamuur
Het oppervlak om de beschadiging heen afplakken vervolgens met een plamuurmes of spatel Watertite aanbrengen. Laat de Watertite uitharden conform de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad. Eenmaal uitgehard, schuren met grofte P80-P220. De reparatie dient glad en gelijk te zijn aan het omliggende oppervlak. Indien noodzakelijk kan een tweede plamuurlaag aangebracht worden, herhaal het hiervoor genoemde proces. Het gerepareerde gebied kan vervolgens in de primer worden gezet.4. Het verwijderen van oude aflakken en vernissen
Bij het voorbehandelen van een oppervlak kan het nodig zijn dat de oude verf- of vernislaag compleet verwijderd moet worden tot de kale ondergrond. Dit is noodzakelijk als de bestaande verf- of vernislaag in slechte conditie is of als u overweegt om over te stappen van een 1-component naar een 2-componenten aflak of vernis.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Inspectie
Verwijder de oude lagen aflak of vernis met een krabber als deze craqueleert, scilfert, los laat of tekenen van onthechting vertoont. Het is verstandig om de punten een beetje af te ronden, zo voorkomt u dat u bij het uitschieten een diepe kras maakt. Een krabber die u moet trekken is meestal beter te hanteren dan een krabber die u moet duwen.3. Reinigen
Reinig de ondergrond met Super Cleaner en spoel na met schoon water om eventuele poetsresten, was en verontreiniging te verwijderen. Echter; hout reinigen en ontvetten met een geschikte verdunning.4. Verwijderen van oude lagen
Schuren met grofte P60-P120 om zoveel mogelijk verf of vernis te verwijderen.5. Voorbehandeling
De ondergrond voorbehandelen volgens de richtlijnen welke van toepassing zijn voor die ondergrond.5. Het verwijderen van antifouling
Als u bestaande antifouling in slechte staat is adviseren wij de antifouling compleet te verwijderen. International Interstrip AF is speciaal geformuleerd om antifouling van alle ondergronden te verwijderen en is tevens geschikt om op polyester te gebruiken zonder de gelcoat te beschadigen.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een volgelaatsmasker met luchttoevoer (als u werkt op grotere oppervlakken of in kleine ruimtes).2. Voorbehandeling van het oppervlakken
De loszittende oude antifouling met een hoge drukspuit verwijderen. Laat de antifouling resten niet in afvoer- of waterleiding lopen. Afval en lege verpakkingen volgens de locale milieu verordening afvoeren. Het oppervlak om de beschadigingen heen afplakken.3. Interstrip aanbrengen
Breng de Interstrip AF royaal aan met een brede kwast. Aanbrengen volgens de richtlijnen zoals vermeld op het productlabel en volgens het technisch productinformatieblad. Het product heeft tijd nodig om in te werken. Ten minste 10 minuten op het oppervlak laten inwerken. De inwerktijd hangt af van de omgevingstemperatuur en de hoeveelheid oude antifouling.4. Het verwijderen van oude antifouling
Verwijder de antifouling met een botte krabber of plamuurmes als deze nog zacht is. Interstrip AF kan meerdere lagen in één keer verwijderen, echter bij hoge laagdiktes zullen meerdere behandelingen nodig zijn. Resten volgens de locale milieu verordeningen afvoeren. Een nieuwe laag antifouling aanbrengen na het reinigen, schuren en gronden van de romp.Is uw bestaande antifouling in goede staat?
Als uw bestaande antifouling in goede staat is hoeft u deze niet te verwijderen. Reinigen met de hoge drukspuit, volledig laten drogen en direct overschilderen. Controleer altijd de overschilderbaarheid van de oude antifouling voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Als u de oude antifouling niet vernigbaar of onbekend is, breng dan een sluitlaag International Primocon aan.
6. Het aanbrengen van een aflak
Voordat u begint met een schilderwerk stelt uzelf dan de 3 meest belangrijke vragen:
1) Welke reparatie- en herstelwerkzaamheden zijn noodzakelijk?
2) Wat is de ondergrond en bevindt deze zich in een goede staat?
3) Welke voorbehandeling is nodig?
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Inspectie
Controleer het oppervlak op beschadigde plekken, onthechting van de verf of andere tekenen die erop duiden dat de verf niet goed hecht aan de ondergrond.3. Voorbehandeling van het oppervlak
In goede conditie;Reinigen met Super Cleaner om alle vervuiling te verwijderen. Afspoelen met schoon leidingwater en goed laten drogen. Glad schuren met grofte P280-P320. Goed reinigen en volledig laten opdrogen. Vervolgens verder gaan met stap 6.
In slechte conditie:
Als de bestaande verflaag schilfert, of over grote delen onthechting en/of kleine scheurtjes vertoont moet deze geheel verwijderd worden. Nadat de slechte lagen verwijderd zijn reinigen met Super Cleaner om alle vervuiling te verwijderen. Afspoelen met schoon leidingwater en volledig laten drogen.
4. Afplakken
Voordat u begint, de randen van het te schilderen oppervlak afplakken. Gebruik een goede tape die langere tijd kan blijven zitten zonder (lijm)resten achter te laten.5. Het aanbrengen van een primer (kale ondergrond)
Op kale oppervlakken moet een International primer aangebracht worden voor een betere hechting van de opvolgende verflagen en om de ondergrond te beschermen. De keuze van de primer is afhankelijk van de ondergrond. Richtlijnen over een product kunt u vinden op productlabels en in het technisch informatieblad. Houdt u vooral rekening met de droog- en overschildertijden.Tip: door de poreusheid van oude gelcoat wordt het risico van vocht- of oplosmiddelopsluiting, wat kan leiden tot blaren, verhoogd. Het aanbrengen van Gelshield 200 en vervolgens Perfection Undercoat kan dit risico verkleinen en sluit de gelcoat af voordat u een aflak aanbrengt.
6. Het aanbrengen van een grondverf
Oppervlakken die al voorzien zijn van een primerlaag in voldoende laagdikte dienen voorzien te worden van een grondverf. Het aanbrengen van een grondverf geeft meer diepte in kleur en duurzaamheid aan de aflak. International heeft twee grondverfen in de range voor gebruik onder de aflak.Tip: de tweede laag grondverf 50:50 mengen met de aflak geeft een zijdeglans afwerking. Dit bevordert de glans en diepte van de laatste aflaklaag.
7. Schuren en applicatie
De grondverf glad schuren met grofte P320-P400, vervolgens afnemen met een doek (stofdoek/kleefdoek) om reststof te verwijderen. De aflak aanbrengen comform de richtlijnen en technisch productinformatieblad.''Altijd een perfect resultaat bereiken!''
- Zorg voor een egale verdeling en hou de kwast onder een hoek van 45 graden
- De beste afwerking op grote oppervlakken wordt bereikt door 2 personen, de één brengt de verf aan de ander werkt het glad af.
- Reinig of wissel de kwasten iedere 20 minuten.
- Roer de verf zo nu en dan tijdens de werkzaamheden.
- Maak de grond vochtig met water voordat u gaat schilderen, zo voorkomt u stof in uw schilderwerk.
- Gebruik voor de laatste laag een enigszins versleten kwast. Zo blijven er minder kwaststrepen zichtbaar.
- Het beste resultaat wordt verkregen als verf wordt aangebracht bij temperaturen tussen de 10 en 25 graden. Breng het niet in direct zonlicht aan. Koud weer vertraagt het droogproces en vocht tast de glans aan.
- Verf bij voorkeur niet direct uit het blik. De verf wordt snel oud en kan vervuild raken.
-
Giet altijd de hoeveelheid verf die u denkt te gebruiken in een mengbeker of een nieuw (leeg) verfblik.
- Houd uw schuurpapier schoon en neem vaak een nieuw vel.
- Schuur op korrelgrofte (P) nummer en gebruik schuurpapier met een steeds fijnere grofte.
- U kunt het beste vernissen op een warmte, droge ochtend.
- Gebruik altijd een schone kwast die u daarvoor ook alleen maar voor vernis gebruikt heeft.
- Gebruik altijd vernis en een kwast van hoge kwaliteit.
- Reinig nieuwe kwasten voor gebruik.
- Probeer de vernis uit op een afzonderlijk stukje hout voordat u het op de boot aanbrengt.
- Breng op grote stukken eerst met een schuimroller de eerste laag aan en ga er daarna onmiddelijk overheen met een brede kwast.
- Het schoonmaken met de juiste verdunning, de kwast reinigen, en droogmaken.
- Ook kan ervoor gekozen worden om de kwast na het schoonmaken aan de steel op te hangen. Dit om het te voorkomen dat de haren uit elkaar gaan staan.
- Vernis wordt na verloop van tijd 'oud' in het blik. Zo kunnen er wellicht klontjes of andere onregelmatigheden in zitten. Gebruik altijd een verfzeef om er zeker van te zijn dat alle vervuilling is verwijderd.
- Gebruik vernis nooit direct uit het blik de kans op vervuilling in het blik is dan erg groot.
- Het is verstandig de hoeveelheid vernis die u denkt nodig te hebben over te gieten en uit de blik te vernissen.
- Gebruik geen vernis die al een lange tijd open staat, daar zal namelijk stof in zitten.
- Breng nooit vernis aan in direct zonlicht.
-
Laat kaal hout nooit lang overstaan, het zal vocht opnemen.
10. Het aanbrengen van antifouling
Antifouling kan met een kwast of nylon vachtroller aangebracht worden. Een kleine roller is minder zwaar voor de arm, maar neemt iets meer tijd in beslag. Als u kiets voor een kwast, gebruik dan een grote brede kwast. De afwerking zal niet zo glad worden als bij een aflak, het type kwast is daarom niet belangrijk.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Inspectie
Controleer het oppervlak op beschadigde plekken, onthechting van de antifouling of andere tekenen die erop duiden dat de antifouling niet goed hecht aan de ondergrond.3. Voorbehandeling
In goede conditie;
Onderwaterschip reinigen met Super Cleaner verdund met water. Naspoelen met schoon water. Bestaande antifouling opruwen met een Scotch-Brite schuurspons.
In slechte conditie;
Als de bestaande verflaag schilfert, of over grote delen onthechting en/of kleine scheurtjes vertoont moet deze geheel verwijderd worden. Enkele beschadigingen;
Eventueel loszittende oude antifouling met een hoge drukspuit of nat schuren verwijderen. Onderwaterschip reinigen met Super Cleaner verdund met water. Naspoelen met schoon water. Bestaande antifouling opruwen met een Scotch-Brite schuurspons. Vervolgens verder gaan met stap 4.
Let op: laat het oppervlak volledig opdrogen. Controleer altijd de overschilderbaarheid.4. Afplakken van de waterlijn
Voor het aanbrengen van een primer of antifouling de waterlijn afplakken.5. Repareren/het aanbrengen van primer
Daar waar nodig de beschadigingen repareren met primer en/of Waterite Epoxy Filler. Inspecteer polyester voor beschadigingen aan de gelcoat en tekenen van osmose, behandelen zoals voorgeschreven.
Wij adviseren Primocon als sluit-/tussenlaag aan te brengen over onbekende antifoulings en antifoulings die niet overschilderbaar zijn met uw nieuwe International antifouling. Een kale ondergrond moet voorzien worden van één of meer primerlagen conform de richtlijnen van de ondergrond.6. Applicatie
De antifouling voor de verwerking grondig doorroeren, het bevat zware ingredienten die op de bodem van het blik kunnen inzakken. Aanbrengen volgens de richtlijnen op het productlabel en het technisch informatieblad met een kwast of een roller.
Het is van belang de juiste hoeveelheid antifouling aan te brengen, ook al zou dit betekenen dat er een extra laag moet worden aangebracht. Dit is afhankelijk van de applicatie methode en condities.
Wij adviseren een extra laag een te brengen op de boeg, waterlijn, trimplaten, kiel en het roerblad. Op deze dielen vindt grote turbulentie plaats, hetgeen van invloed is op de werkingsduur van de antifouling.
De overschilder- en tewaterlatingstijden dienen zorgvuldig in acht genomen te worden. Het niet opvolgen hiervan is de hoofdoorzaak van onthechting. Water is voor verf een zeer agressief milieu. Het is daarom van belang dat verf goed is doorgedroogd voor de tewaterlating.11. Het schilderen van schroeven, heckdrives, saildrives en kielen
Heckdrives worden vaak van aluminium gemaakt. Scheepsschroeven zijn meestal gemaakt van aluminium of brons. Kielen van gietijzer, staal of lood. Het is belangrijk om een antifouling te kiezen die hard, duurzaam en geschikt is voor delen die onderhevig aan slijtage zijn. Het is belangrijk om vast te stellen op welke materiaal u gaat werken.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Voorbehandeling van het oppervlak
De oplossing om onderwaterdelen tegen corossie te behandelen is de correcte voorbehandeling van het oppervlak en het kiezen van de juiste primer. Voordat u begint met de voorbehandeling is het belangrijk om vast te stellen met welk soort materiaal u werkt.3. Het aanbrengen van een primer
Breng een International primer aan die geadviseeerd wordt voor de antifouling en de ondergrond. Volg altijd de richtlijnen zoals genoemd op het productlabel en in het technisch productinformatieblad.4. Het aanbrengen van antifouling
De antifouling aanbrengen volgens de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad. Volg de instructies over de aan te brengen laagdikte, overschilder- en tewaterlatingstijden zorgvuldig.
Tip: niet alle antifoulings zijn geschikt om aan te brengen op brons en aluminium. Het is dus heel belangrijk om de overschilderbaarheid van de antifouling te controleren. Wees voorzichtig met anodes: schilder nooit de anodes, dit zal de werking teniet doen.12. Is mijn nieuwe antifouling vernigbaar met mijn bestaande verf?
U heeft de juiste International Antifouling gevonden die het meest geschikt is voor uw boot. De volgende stap is vastellen of deze antifouling verinigbaar is met de bestaande verf op uw romp. In onderstaande tabel vindt u deze informatie, hierin zijn alle bekende antifoulings van International opgenomen.
Bestaande antifouiling (in goede conditie) Nieuwe antifouling Micron LZ Cruiser One*
Cruiser One EUInterspeed Extra VC 17m VC Offshore EU* Micron Extra EU
Micron Plus
Micron
Cruiser Uno
Cruister OneA A A B A Interspeed Extra A A A B A VC Offshore EU A A A B A VC 17m C C C C Onbekend product
Lago Racing IIB B B C B Oude antifouling
in slechte staatC C C C C
* uitsluitend verkrijgbaar in Belgie
A = Onderwaterschip reinigen met Super Cleaner verdund met water.
Naspoelen met schoon water. Bestaande antifouiling opruwen met Scotch-Brite.
B = Verwijder de antifouiling in zijn geheel met Interstrip AF.
VC17m verwijderen met VC General Thinner.
C = Breng een sluitlaag Primocon aan, daarna de nieuwe antifouiling.
13. Hoeveel antifouiling heb ik nodig?
Gebruik onderstaande stappen om te berekenen hoeveel antifouiling u nodig heeft:
1. Bereken het te schilderen oppervlak met de juiste formulie (zie hieronder).
2. Deel het te schilderen oppervlak door het uitstrijkvermorgen van de door uw gekozen verf om vast te stellen hoeveel liter verf u nodig heeft.
3. Het aantal liters per laag x het aantal lagen dat u aanbrengt = de totale hoeveelheid verf.
14. Hoe kunt u uw boot beschermen tegen osmose?
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Voorbehandeling
Ontvetten met verdunning of Super Cleaner. Goed schuren met grofte P180-220. Goed schoonmaken en laat het oppervlak volledig opdrogen.
Ga verder met stap 4; als de romp nieuw is.3. Inspectie
Inspecteer de gelcoat op schade en/of scheurtjes. Kleine beschadigingen kunnen gerepareerd worden met Watertite Epoxy Plamuur conform de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad.
Tip: voer een vochtmeting uit om vast te stellen of het laminaat voldoende droog is voor een preventief osmose-systeem.
4. Applicatie
Gelshield 200 aanbrengen met een kwast of roller tot een minimale laagdikte van 300 micron (minimaal 6 lagen).
Tip: breng de grijze en groene Gelshield 200 beurtelings aan, begin en eindig met de grijze laag.
15. Hoe osmose te behandelen?
1. Goede voorbereiding van de gelcoat
Dit houdt in: volledige verwijdering van het verfsysteem. En tevens verwijdering van zoveel mogelijk gelcoat als nodig is om een droge romp te krijgen (d.w.z. de gehele gelcoat of slechts kleine delen). Laat uw boot inspecteren door een vakman om dit vast te stellen.2. Droging van de romp
Dit is de meest kritische fase in het proces. Als de romp niet volledig droog is zullen er wederom blazen ontstaan. Wij bevelen een grondige spoel- en droogprocedure dan ten zeerste aan.
16. Het kiezen van het juiste product
7. Verven van de bilges
Een opnieuw geverfde bilge is een stuk makkelijker schoon te maken, hierdoor wordt het risico van geuren van ongewenste residuen gereduceerd. Een schone bilge maakt het ook eenvoudiger om kleine onderdelen zoals bouten en moeren te vinden die zijn gevallen.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een volgelaatsmasker met luchttoevoer (als u werkt op grotere oppervlakken of in kleine ruimtes).2. Inspectie
Reeds eerder geverfde oppervlakken: Controleer het oppervlak op beschadigde plekken, onthechting van de verf of andere tekenen die erop duiden dat de verf niet goed hecht aan de ondergrond.3. Voorbehandeling van het oppervlak
In goede conditie;
Reinigen met Super Cleaner en afspoelen met schoon leidingwater en goed laten drogen. Schuren met grofte P180-P280. Stofvrij maken. Vervolgens verder gaan met stap 5.
In slechte conditie;
Als de bestaande verflaag schilfert, of over grote delen onthechting en/of kleine scheurtjes vertoont moet deze geheel verwijderd worden.4. Het aanbrengen van een primer (kale ondergrond)
Voordat u Danboline aanbrengt, dient op kale oppervlakken een International Primer aangebracht te worden voor een betere hechting van de opvolgende verflagen en om het oppervlak te beschermen en te egaliseren. De keuze van de primer is afhankelijk van de ondergrond. Informatie over primers kunt u terugvinden op de productlabels en in het technisch informatiblad. Houdt u vooral rekening met de droog- en overschildertijden.
Tip: bij gebruik van Dalboline op de binnenzijde van polyester is geen primer nodig.
5. Schuren en applicatie
De primer glad schuren met grofte P180-P280, vervolgens afnemen met een doek (stofdoek/kleefdoek) om reststof te verwijderen. 1-2 lagen Danboline aanbrengen.
Tip: voor bescherming van de bilges tegen vocht absorptie en osmose adviseren wij, voordat u Danboline aanbrengt, de International Gelshield 200 te gebruiken.
8. Voorbereiden van een antislip dek
Een dek vereist een harde verflaag om te beschermen tegen dagelijks gebruik een slijtage. Waar een antislip oppervlak nodig is biedt International drie alternatieven oplossingen.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Inspectie
Controleer het oppervlak op beschadigde plekken, onthechting van de verf of andere tekenen die erop duiden dat de verf niet goed hecht aan de ondergrond.3. Voorbehandeling van het oppervlak
In goede conditie;
Reinigen met Super Cleaner en afspoelen met schoon leidingwater en goed laten drogen. Glad schuren met grofte P280-P320. Goed reinigen en volledig laten opdrogen. Vervolgens verder gaan met stap 6.
In slechte conditie;
Als de bestaande verflaag schilfert, of over grote delen onthechting en/of kleine scheurtjes vertoont moet deze geheel verwijderd worden.4. Afplakken
Voordat u begint, de randen van het te schilderen oppervlak afplakken. Gebruik een goede tape die langere tijd kan blijven zitten zonder (lijm)resten achter te laten.5. Het aanbrengen van een primer (kale ondergrond)
De keuzen van de primer is afhankelijk van de ondergrond en het product waarmee u uw dek afwerkt. De aanbeveling van de juiste primer kunt u vinden op de labels en in het technisch informatieblad. Houdt u vooral rekening met de droog- en overschildertijden.
Tip: door de poreusheid van oude gelcoat wordt het risico van vocht- of oplosmiddelopsluiting, wat kan leiden tot blaren, verhoogd. Het aanbrengen van Gelshield 200 en vervolgens Perfection Undercoat kan dit risico verkleinen en sluit de gelcoat af voordat u een aflak aanbrengt.6. Applicatie
Het gebruik van Interdeck (ready-mix formule):
De primer (indien gebruikt) schuren met grofte P180-P220. Vervolgens afnemen met een doek (stofdoek/kleefdoek) om reststof te verwijderen volgens de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad.
Interdeck zorgvuldig doorroeren; 1-2 lagen aanbrengen. Gebruik voor het beste resultaat een mohair roller.
Gebruik Non-Slip Additive in combinatie met Toplac of Perfection:
Kies uw verfsysteem. Breng een primer (indien noodzakelijk) en een voorlak aan volgens de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad.
Voeg de inhoud van het zakje Non-Slip-Additive toe aan de Toplac of Perfection. Zorgvuldig mengen. 1-2 lagen met een kwast of roller op het dek aanbrengen. Gebruik voor het beste resultaat een mohair roller.
Gebruik Non-Slip Additive in combinatie met Toplac of Perfection:
Kies uw verfsysteem. Breng een primer (indien noodzakelijk) en een voorlak aan volgens de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad.
1 laag aflak aanbrengen: Strooi de Non-Slip Additive uit over het oppervlak terwijl de verf nog nat is. Laat het oppervlak goed opdrogen conform de richtlijnen op het productlabel van de aflak. Verwijder overtollig materiaal en breng vervolgens een tweede laag aflak aan.9. Het aanbrengen van vernis
Een goede voorbehandeling is noodzakelijk om een professioneel resultaat te bereiken bij het aanbrengen van een vernis. Indien u een nieuwe laag aanbrengt op de reeds bestaande laag vernis dient de conditie van de bestaande laag en de overschilderbaarheid met de nieuwe laag vernis zorgvuldig gecontroleerd te worden voordat u begint met de voorbereiding of de applicatie van de vernis.
1. Gezond en veilig werken
Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.2. Inspectie
Controleer het oppervlak op beschadigde plekken, onthechting van de vernis of andere tekenen die erop duiden dat de vernis niet goed hecht aan de ondergrond.3. Voorbehandeling van het oppervlak
In goede conditie;
Reinigen met verdunning of Super Cleaner. Glad schuren met grofte P280-P320. Verwijder schuurresten door afborstelen, afstoffen en afnemen. Als er afgenomen wordt met een verdunning, laat dan het oppervlak eerst volledig opdrogen, alvorens de eerste laag aan te brengen. Kleine beschadigingen en/of oneffenheden kunnen behandeld worden met een verdunde laag vernis gevolgd door 3 onverdunde lagen en geschuurd worden, voordat u een onderhoudslaag vernis aanbrengt. Vervolgens verder gaan met stap 6.
In slechte conditie;
Als de bestaande verflaag schilfert, of over grote delen onthechting en/of kleine scheurtjes vertoont moet deze geheel verwijderd worden. Ga verder met stap 5.4. Voorbehandeling
Kaal hout dient voorbehandeld te worden volgens de voorgeschreven richtlijnen met betrekken tot kaal hout. Ga verder met stap 5.
Tip: het is belangrijk dat alle schuurstof/vervuilling verwijderd is voordat u vernis aanbrengt. Schuurstof/vervuilling kan de hechting nadelig beinvloeden en zal zichtbaar zijn in de eindlaag.5. Het aanbrengen van vernis
Wij adviseren de 1e laag vernis te verdunnen. Dit zal de hechting aan het oppervlak en van de volgende lagen bevorderen. Giet de hoeveelheid vernis die u denkt nodig te hebben in een ander blik. De vernis verdunnen met de juiste verdunning conform de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad.6. Applicatie
Vernis aanbrengen met een platte kwast met lange haren is meestal de beste methode, echter aanbrengen met een roller kan effectief zijn op grote en vlakke oppervlakken. Breng de vernis met stevige bewegingen aan en strijk zowel met de nerf mee als dwars erop. De kwast recht op het oppervlak houden in een hoek van 90 graden. Vervolgens het oppervlak lichtjes, zorgvuldig en met de nerf mee nastrijken met de kwast in een hoek van 45 graden. Gebruik een schone kwast die u daarvoor ook alleen maar voor vernis gebruikt hebt.
Hints & Tips: