0516-850966
VANDAAG BESTELD, DINSDAG IN HUISGRATIS BEZORGD VANAF €5014 DAGEN BEDENKTIJD 600+ MERKEN

Uw boot project: Stap voor stap uitgelegd!

Werken met Merken is de Nederlandse distribiteur van alle International Yacht producten. Al meer dan een eeuw ontwikkelen zij de meest hoogwaardige producten en verfsystemen met als doel het beschermen en verfraaien van allerlei boten. International heeft verschillende producten zoals antifouling, aflakken, vernissen, plamuren, grondverven en primers. Allemaal om uw boot goed te onderhouden!

1. De kale ondergrond voorbehandelen

Voordat de verf wordt aangebracht dient het oppervlak schoon, stof-/vetvrij te zijn.

Aluminium:

Ontvetten met verduning of Super Cleaner. Goed schuren met grofte P24-P36, tot een ankerpatroon van 50-75 micron. Let op: gebruik voor aluminium geschikt schuurpapier. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).

Lood:

Ontvetten met verdunning of Super Cleaner. Oppervlak zorgvuldig schuren in de grofte P24-P36 tot een ankerpatroon van 50-75 micron. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).

Zink/gegalvaniseerd staal:

Tweemaal zeer zorgvuldig reinigen met Super Cleaner. Grondig schuren met grofte P24-P36. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities). Het schilderen van zink/gegalvaniseerd staal brengt specifieke risico's met zich mee.

Staal:

Onvetten met verdunning of Super Cleaner. Stralen met grit tot SA2½. Indien stralen niet mogelijk is, het oppervlak ijzerrein maken door middel van schuurschijven P24-P36 tot een vlak, schoon en helder metalen oppervlak met een ankerpatroon van 50-75 micron. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International Primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval drie uur na schuren en onder droge condities).

Roestvast staal:

Ontvetten met verdunning. Stralen tot een ankerpatroon van 50 micron is bereikt. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).

Gietijzer:

Ontvetten met verdunning of Super Cleaner. Stralen met grit tot SA2½. Indien stralen niet mogelijk is, het oppervlak ijzerrein maken door middel van schuurschijven P24-P36 tot een vlak, schoon en helder metalen oppervlak tot een ankerpatroon van 50-75 micron. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) met verdunning en het oppervlak volledig laten drogen. Verzeker uzelf ervan dat alle tekenen van corrosie compleet verwijderd zijn voor het aanbrengen van een International primer. De 1e laag International primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).

Polyester (gelcoat):

Ontvetten met verdunning of Super Cleaner. Goed schuren met grofte P180. Zorgvuldig schoonmaken (stofvrij) en het oppervlak volledig laten drogen. De 1e laag International primer zo snel mogelijk na het schuren aanbrengen (in ieder geval binnen drie uur na schuren en onder droge condities).

Kaal hout/Multiplex:

Glad schuren met P80-P180 gevolgd door P280. Verwijder schuurresten door afborstelen of afstoffen. Goed afnemen met verdunning om schuurresten te verwijderen. Het oppervlak volledig laten opdrogen voordat u de voorgeschreven producten aanbrengt die geschikt zijn voor applicatie direct op hout.

Oliehoudende houtsoorten zoals bijvoorbeeld Teak:

Het oppervlak zorgvuldig onvetten met de daarvoor aanbevolen verdunning om ervan verzekerd te zijn dat alle oliën zijn verwijderd. Glas schuren met P80-P180 gevolgd door P280. Nogmaals goed afnemen met verdunning om alle schuurresten te verwijderen. Het oppervlak volledig laten opdrogen voordat u de voorgeschreven producten aanbrengt die geschikt zijn voor applicatie direct op oliehoudende houtsoorten.

2. Controleer altijd het weer

Wanneer u buiten schildert controleer dan altijd de weersverwachting voordat u begint aan de voorbereiding, applicatie en droogfase van elk project. Wordt er wisselvallig maar wel droog weer voorspelt dan hangt het van de lucht- en oppervlaktetemperatuur, relatieve luchtvochtigheid en dauwpunt af, of het verstandig is om te beginnen met het schilderen van de boot. Onderstaande hints en tips kunnen u helpen bij het plannen van uw project. De specifieke productvoorschriften kunt u vinden op de productlabels en productinformatiebladen.

Algemene richtlijnen:


Belangrijke aandachtspunten voor het aanbrengen van aflakken en vernissen:


Belangrijke aandachtspunten voor het aanbrengen van epoxys, bijvoorbeeld Watertite, Interprotect, Gelshield 200:

3. Kleine reparaties aan polyester oppervlakken

Wanneer u werkt met plamuur is het belangrijk om te weten dat expoy plamuren geschikt zijn voor zowel boven als onder de waterlijn. Polyester plamuren zijn echter alleen geschikt voor gebruik bovenwater. Watertite van International is een 2-componenten epoxyplamuur, geschikt voor de meeste doe-het-zelf reperaties boven en onder de waterlijn.

1. Gezond en veilig werken

Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.

2. Inspectie

Controleer het oppervlak op beschadigingen. Kleine beschadigingen kunnen meestal eenvoudig hersteld worden. Grote en/of structurele beschadigingen kunnen het best gerepareerd worden door een professionele applicateur voor de juiste herstelmethode.

3. Voorbehandeling en primer

Verwijder alle losse plamuur en gelcoat. Schuur de randen van de beschadiging ruim en schuin uit om los materiaal te verwijderen. Verwijder al het schuurstof en breng een International primer aan. Volg het verfschema zoals genoemd in deze gids.

4. Aanbrengen van plamuur

Het oppervlak om de beschadiging heen afplakken vervolgens met een plamuurmes of spatel Watertite aanbrengen. Laat de Watertite uitharden conform de richtlijnen op het productlabel en in het technisch productinformatieblad. Eenmaal uitgehard, schuren met grofte P80-P220. De reparatie dient glad en gelijk te zijn aan het omliggende oppervlak. Indien noodzakelijk kan een tweede plamuurlaag aangebracht worden, herhaal het hiervoor genoemde proces. Het gerepareerde gebied kan vervolgens in de primer worden gezet.

4. Het verwijderen van oude aflakken en vernissen

Bij het voorbehandelen van een oppervlak kan het nodig zijn dat de oude verf- of vernislaag compleet verwijderd moet worden tot de kale ondergrond. Dit is noodzakelijk als de bestaande verf- of vernislaag in slechte conditie is of als u overweegt om over te stappen van een 1-component naar een 2-componenten aflak of vernis.

1. Gezond en veilig werken

Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.

2. Inspectie

Verwijder de oude lagen aflak of vernis met een krabber als deze craqueleert, scilfert, los laat of tekenen van onthechting vertoont. Het is verstandig om de punten een beetje af te ronden, zo voorkomt u dat u bij het uitschieten een diepe kras maakt. Een krabber die u moet trekken is meestal beter te hanteren dan een krabber die u moet duwen.

3. Reinigen

Reinig de ondergrond met Super Cleaner en spoel na met schoon water om eventuele poetsresten, was en verontreiniging te verwijderen. Echter; hout reinigen en ontvetten met een geschikte verdunning.

4. Verwijderen van oude lagen

Schuren met grofte P60-P120 om zoveel mogelijk verf of vernis te verwijderen.

5. Voorbehandeling

De ondergrond voorbehandelen volgens de richtlijnen welke van toepassing zijn voor die ondergrond.

5. Het verwijderen van antifouling

Als u bestaande antifouling in slechte staat is adviseren wij de antifouling compleet te verwijderen. International Interstrip AF is speciaal geformuleerd om antifouling van alle ondergronden te verwijderen en is tevens geschikt om op polyester te gebruiken zonder de gelcoat te beschadigen.

1. Gezond en veilig werken

Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een volgelaatsmasker met luchttoevoer (als u werkt op grotere oppervlakken of in kleine ruimtes).

2. Voorbehandeling van het oppervlakken

De loszittende oude antifouling met een hoge drukspuit verwijderen. Laat de antifouling resten niet in afvoer- of waterleiding lopen. Afval en lege verpakkingen volgens de locale milieu verordening afvoeren. Het oppervlak om de beschadigingen heen afplakken.

3. Interstrip aanbrengen

Breng de Interstrip AF royaal aan met een brede kwast. Aanbrengen volgens de richtlijnen zoals vermeld op het productlabel en volgens het technisch productinformatieblad. Het product heeft tijd nodig om in te werken. Ten minste 10 minuten op het oppervlak laten inwerken. De inwerktijd hangt af van de omgevingstemperatuur en de hoeveelheid oude antifouling.

4. Het verwijderen van oude antifouling

Verwijder de antifouling met een botte krabber of plamuurmes als deze nog zacht is. Interstrip AF kan meerdere lagen in één keer verwijderen, echter bij hoge laagdiktes zullen meerdere behandelingen nodig zijn. Resten volgens de locale milieu verordeningen afvoeren. Een nieuwe laag antifouling aanbrengen na het reinigen, schuren en gronden van de romp.

Is uw bestaande antifouling in goede staat?

Als uw bestaande antifouling in goede staat is hoeft u deze niet te verwijderen. Reinigen met de hoge drukspuit, volledig laten drogen en direct overschilderen. Controleer altijd de overschilderbaarheid van de oude antifouling voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Als u de oude antifouling niet vernigbaar of onbekend is, breng dan een sluitlaag International Primocon aan.

6. Het aanbrengen van een aflak

Voordat u begint met een schilderwerk stelt uzelf dan de 3 meest belangrijke vragen:

1) Welke reparatie- en herstelwerkzaamheden zijn noodzakelijk?
2) Wat is de ondergrond en bevindt deze zich in een goede staat?
3) Welke voorbehandeling is nodig?

1. Gezond en veilig werken

Verzeker uzelf ervan dat de ruimte waarin u gaat werken goed geventileerd wordt voordat u begint met de werkzaamheden. Draag de juiste persoonlijke veiligheidsmiddelen. Wij adviseren een veiligheids- of stofbril, nitril handschoenen, een overall en een stofmasker voor de mond.

2. Inspectie

Controleer het oppervlak op beschadigde plekken, onthechting van de verf of andere tekenen die erop duiden dat de verf niet goed hecht aan de ondergrond.

3. Voorbehandeling van het oppervlak

In goede conditie;
Reinigen met Super Cleaner om alle vervuiling te verwijderen. Afspoelen met schoon leidingwater en goed laten drogen. Glad schuren met grofte P280-P320. Goed reinigen en volledig laten opdrogen. Vervolgens verder gaan met stap 6.

In slechte conditie:
Als de bestaande verflaag schilfert, of over grote delen onthechting en/of kleine scheurtjes vertoont moet deze geheel verwijderd worden. Nadat de slechte lagen verwijderd zijn reinigen met Super Cleaner om alle vervuiling te verwijderen. Afspoelen met schoon leidingwater en volledig laten drogen.

4. Afplakken

Voordat u begint, de randen van het te schilderen oppervlak afplakken. Gebruik een goede tape die langere tijd kan blijven zitten zonder (lijm)resten achter te laten.

5. Het aanbrengen van een primer (kale ondergrond)

Op kale oppervlakken moet een International primer aangebracht worden voor een betere hechting van de opvolgende verflagen en om de ondergrond te beschermen. De keuze van de primer is afhankelijk van de ondergrond. Richtlijnen over een product kunt u vinden op productlabels en in het technisch informatieblad. Houdt u vooral rekening met de droog- en overschildertijden.

Tip: door de poreusheid van oude gelcoat wordt het risico van vocht- of oplosmiddelopsluiting, wat kan leiden tot blaren, verhoogd. Het aanbrengen van Gelshield 200 en vervolgens Perfection Undercoat kan dit risico verkleinen en sluit de gelcoat af voordat u een aflak aanbrengt.

6. Het aanbrengen van een grondverf

Oppervlakken die al voorzien zijn van een primerlaag in voldoende laagdikte dienen voorzien te worden van een grondverf. Het aanbrengen van een grondverf geeft meer diepte in kleur en duurzaamheid aan de aflak. International heeft twee grondverfen in de range voor gebruik onder de aflak.

Tip: de tweede laag grondverf 50:50 mengen met de aflak geeft een zijdeglans afwerking. Dit bevordert de glans en diepte van de laatste aflaklaag.

7. Schuren en applicatie

De grondverf glad schuren met grofte P320-P400, vervolgens afnemen met een doek (stofdoek/kleefdoek) om reststof te verwijderen. De aflak aanbrengen comform de richtlijnen en technisch productinformatieblad.


''Altijd een perfect resultaat bereiken!''